Ñandutí, Lace of Paraguay   ●   Ñandutí, Encaje del Paraguay

          Introduction
Introducción
The Process
La Técnica
The Motifs
Los Dechados
The Book
El Libro
The Video
El Video
The Author
La Autora
Extra
Content
Contact
Contacto
                         
Annick Sanjurjo, born in Asuncion, graduated from the National University of Asuncion, Paraguay, and she was also a professor there for several years. Since 1975, she lives in the United States and is dedicated to the study of the Latin American arts and also to the crafts of her native country.

During her relatively short stay in New York, she participated in the preparation of a traveling exhibit, Lines of Vision: One Hundred Latin American Drawings, which was successfully exhibited in several United States cities under the auspices of the International Exhibitions Foundation. She also wrote a critical essay of the works exhibited and related them to the reality and culture of Latin America and also produced a media presentation on the subject.

After moving to the Washington, D.C., area where she presently resides, she assumed several positions at the Organization of America States (OAS) and worked at the Archives of its Museum of Latin American Art. She participated in the production of the first catalog of the Museum's permanent collection and also curated the exhibit Latin American Masters in the Private Collections of the Washington, D.C., Metropolitan Area.Her position allowed her, independently, to



Annick Sanjurjo
Annick Sanjurjo, nacida en Asunción, es egresada de In Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad Nacional de Asunción, Paraguay, donde por muchos años ejerció la docencia. Desde 1975 se encuentra radicada en los Estados Unidos de América, donde se dedica principalmente a labores relacionadas con el estudio de las artes plásticas latinoamericanas y expresiones artesanales de su país natal.

Durante su relativamente breve estadía en Nueva York, bajo los auspicios de la International Exhibitions Foundation, colabora en la preparación de la muestra itinerante Líneas de visión: cien dibujos latinoamericanos, la cual es exhibida con éxito en varias ciudades estadounidenses, y produce también un programa audiovisual donde hace un estudio crítico de las obras expuestas, vinculándolas con la realidad y la cultura latinoamericana.

Al trasladarse al área metropolitana de Washington, D.C., donde reside actualmente, desempeña varios cargos en la Organización de Estados Americanos (OEA) y trabaja en los archivos del Museo de Arte Contemporáneo de América Latina de dicha institución. Participa entonces en la producción del
create an exhaustive recompilation of the exhibitions held at the OAS since 1940 until 1986. Her work was published in two volumes and includes, for the first time in English, information on over 2,000 Latin American artists with a complete list of all the works exhibited in each show held by the OAS.

Also independently, Annick Sanjurjo published critical essays and produced several media presentations about some of the most recognized Latin America artists, such as Rufino Tamayo, Fernando Botero, Eduardo Mac Entyre, Fernando De Szyszlo, José Luis Cuevas, Maria Luisa Pacheco, among others.

Ñanduti, Lace of Paraguay is evidence of her constant interest in the cultural expressions of her native country since it is an addition to previous works, such as the multimedia presentation, now issued in DVD format, of a short story by Gabriel Casaccia, Howl, (El Guajhú); a documentary film on ñanduti produced during the 1970s (Ñanduti, Paraguayan Lace), and several conferences and media presentations on art and crafts that include such artists as Ignacio Núñez Soler, Carlos Colombino and Enrique Careaga.

With Ñanduti, Lace of Paraguay, Annick Sanjurjo, in a clear and concise style, offers an important document about an undoubtedly unique Paraguayan craft and adds an unreplaceable chapter to the written history of Paraguay.
  primer catálogo de la colección permanente de esa entidad y es la curadora de la exposición Maestros Latinoamericanos en las Colecciones Privadas del Area Metropolitana de Washington, D.C. Su cargo le permite realizar por cuenta propia y privada, una exhaustiva recopilación de las exposiciones que esta división de la OEA presentó desde principios de la década de 1940 hasta el año 1986. Esta publicación contiene, en dos tomos y por primera vez en inglés, información sobre más de 2.000 artistas latinoamericanos, con las listas completas de las obras expuestas en cada muestra de la OEA.

También en forma privada Annick Sanjurjo escribe ensayos críticos y crea programas audiovisuales sobre algunos de los más reconocidos artistas latinoamericanos, tales como Rufino Tamayo, Fernando Botero, Eduardo Mac Entyre, Fernando De Szyszlo, José Luis Cuevas, María Luisa Pacheco, entre otros.

Con la publicación de Ñanduti, Encaje del Paraguay, Annick da fe de su constante interés por las expresiones culturales de su país natal, ya que se suma a otros trabajos anteriores, tales coma la producción audiovisual de un cuento de Gabriel Casaccia, El Guajhú; un film documental sobre el ñanduti producido a fines de la década de 1970, (Nanduti, Encaje Paraguayo), charlas ilustradas y presentaciones audiovisuales sobre arte y artesanía del Paraguay, incluyendo Ignacio Núñez Soler, Carlos Colombino, Enrique Careaga y otros.

Con Ñanduti, Encaje del Paraguay, Annick Sanjurjo, en tono claro y conciso, documenta la muy importante y netamente única artesanía paraguaya y agrega un capítulo irremplazable en la historia escrita del Paraguay.
                         
 
Copyright ©2018 ● All rights reserved.